lördag 13 februari 2016

Krutdurken


Mordet på den 22-åriga anställda på ett HVB-hem i Mölndal, Alexandra Mezher, fick stor publicitet både i och utanför Sverige. Pojken som mördade henne visade sig vara en man. Migrationsverkets nya bedömning är att han är "minst 18 år gammal", vilket betyder mycket för straffpåföljden.

Nu har det hänt igen. Mord på ett asylboende, denna gång i Ljusne utanför Söderhamn. Det inträffade beskrivs som ett internt bråk på boendet. Migrationsverkets enhetschef i Söderhamn Lars Ulander tycker att det inträffade är tragiskt men tillägger "att man slåss kan jag ju förstå". Hans resonemang kan verka urskuldande, men Ulander sätter fingret på en viktig punkt i sitt fortsatta resonemang. Det handlar om boendesituationen.

Vi har i dag en situation där asylboenden har förtätats i omgångar. Trängseln på landets asylboenden har ökat. Kvaliteten på boendena är lägre eftersom Migrationsverket i praktiken tvingats upphandla allt som funnits tillgängligt på marknaden. För att klara sitt uppdrag att ge asylsökande tak över huvudet har myndigheten helt enkelt inte kunnat kosta på sig lyxen att ställa så hårda krav längre.

Lägg till detta en dramatiskt förlängd handläggningstid för alla asylärenden. Personer som sökte asyl hösten 2014 börjar först nu få sina besked. Väntetiden för dem som sökte asyl under den värsta anstormningen i höstas kan dröja ända till slutet av 2017 om det vill sig illa. Många bor på isolerade boenden med låg standard, hopträngda med andra människor som de inte känner och som de rent av kan ha etniska och religiösa konflikter med från hemlandet.

Det är klart att denna situation kommer att leda till bråk. Nu har vi haft två mord på kort tid. Min farhåga är att detta snart kommer att vara något som allt färre höjer på ögonbrynen för. Något som ingår i den påstått humanistiska migrationspolitik som Sverige länge har drivit.

Den 20 oktober i fjol skrev jag att "en perfekt storm av inkompetens, idealism och felanalyser har lett oss fram till den kaosartade situation vi har nu." Bara veckor senare drog regeringen i nödbromsen för att stoppa inflödet av nya asylsökande. Men de som redan har kommit hit måste hanteras. Migrationsverkets boendesituation är fortsatt akut. Det har kommit närmare en kvarts miljon asylsökande till Sverige på bara två år, och nu måste myndigheten skaka fram över 20 000 nya platser när alla säsongsboenden som campingar och turistanläggningar behöver tömmas på asylsökande. Det kommer bli trångt.

Det är den förra och den sittande regeringen som har skapat den här situationen. De är inte direkt ansvariga för vare sig bråken eller morden som begås på landets asylboenden. Skulden ligger alltid på den enskilde gärningsmannen. Men de är skyldiga till att ha skapat en situation som gjort dessa händelser sannolika och möjliga. Ingen kan säga att det inte kommer att hända igen.

Sveriges asylboenden har blivit krutdurkar. 

21 kommentarer:

utlandssvensk sa...


"Sveriges asylboenden har blivit krutdurkar."

Utan tvekan!

Sen rekommenderar jag alla i Sverige att be på sina bara knän att problemen stannar inne på dessa boenden. Det lär inte fungera, men det är den enda åtgärd som realistiskt kan genomföras.

250.000.... Många unga män från Syrien och Afghanistan....Som sitter packade som sillar i varenda ort i landet.......Och snart är det vår.......What could possibly go wrong.....

Arma land!

Dr Mabuse sa...

Det här hände i mitt hemmalän. Och mer är att vänta.

Dessa små förargliga händelser får nu inte skymma sikten inför det faktum att vi snarast likväl bör häva det förkastliga asylstoppet och öppna gränserna. Om asylanterna har svårt att hålla sams här måste vi väl ändå förstå huru hemskt de måtte ha det i sina hemländer? Herr Fridolin och fru Romson och centerns förstegråterska Johanna Jönsson låter sig inte nedslås av lite grus i maskineriet. En av deras andliga ledare - Stridshingsten Reinfeldt - låter i olika intervjuer omvärlden förstå att Sveriges skogar och fält fortfarande synes vara häpnadsväckande obebodda. En skruvad apokalyps men så här kan det nog låta lik förbannat närmsta tiden när landets ledande naivister fortsatt kommer att kämpa för sin gudomliga vision.

Det här är bara en liten ouvertyr om vad vi kan vänta. Håller med Utlandssvensk. Det begriper s k vanligt folk som har att hantera den verklighet som aningslösa, verklighetsfrånvända dårar i riksdagen vältrat över på oss. Helt i onödan. För att de saknar såväl ryggrad som vanligt hederligt bondförnuft. Detta blir helt jävla omöjligt att vända. Talet om att skicka tillbaka 80 000 individer kommer aldrig att realiseras.

Jag kan knappt ta in att de jävlar jag röstat på så lättvindigt slänger skattepengarna på att försörja hela världen och för att känna sig lite duktig. Min gamle far förvägras åldringsboende ( 83 år ) utan får i princip klara sig så gott han kan - med anhörigas hjälp. Resursbrist. Han hade inte en enda sjukdag i sitt yrkesliv! Har aldrig legat samhället till last - betalade i hela sitt liv världens högsta skatter.

Det är obegripligt hur konsensusidiotin nästintill kunnat få förstöra ett land. Nu skall jag gå och dra något över mig och somna. Ett ovanligt okonstruktivt inlägg. Men jag är så inihelvete upprörd.

Anonym sa...

Tur att Grön Ungdom valt nya språkrör som kan agera blåslampa och bränna på de riktiga språkrören så att helt fri invandring kommer igång till 2018 i varje fall.
Det är skit att vi måste vänta tills dess som Gustav säger, men de ungdoms-rör som hade mer bråttom valdes inte.
SD:s trend är nu bruten och folket återvänder till de mer etablerade partier igen i en SIFO-undersökning.Framförallt moderaterna får ökat stöd för sin framgångsrika politik men även S växer.Nu blir det snart ordning och reda i politiken igen, det ska vi vara tydliga med.
Här en subversiv professor i DN som rent av uppviglar massorna emot den nya berättelsen.Sådant bör inte akademiker hålla på med.Det måste vi snart också vara tydliga med.
http://www.dn.se/debatt/eliten-satte-den-demokratiska-lyhordheten-pa-undantag/

Anonym sa...

De unga mp'arna vill genast öppna kranarna igen, de måste verkligen vilja kunna beskåda dessa konflikter på nära håll. Måste vara bättre att ge dem 1klass biljetter till närmaste oroshärd istället, vi kan även skicka alla i V och C som tycker lika på en gång.

Anonym sa...

Sol och semester - kommer det en efterfrågan på boende som använts för migranter?
Bara tanken på vägglus får i alla fall mig att avstå.
Det finns många fler aspekter, som det där med säkerhet.
Poliserna räcker inte till redan idag och även dom har rätt till semester.
Vanliga medborgare har ingen livvakt, ej heller bor dom i vita reservat som politiker gör.

Anonym sa...

Jag skulle då inte vilja betala för att tillbringa min semester i ett boende som använts av asylsökanden utan att det först totalrenoverats. Jag tänker då på det hårda slitage rummen och byggnaderna utsätts för, risken för fukt och mögel pga för många boende på för liten yta, vägglöss och smittsamma sjukdomar.

lensof sa...

Numera går det fort att läsa nyheterna.
Läser för det lättare att gallra då. Vem som skriver och vad man skriver om.
Allt om s.k. ensamkommande hoppas helt över, liksom det mesta om flyktingfrågan.
Våld, mord, överfall och annat som rapporteras från no-go zoner begränsas till rubriker.
Politikers olika tyckanden liksom de flesta tidningsledare får noll intresse.
Kvar blir det lilla som kan beröra just mig, mina anhöriga, vänner och bekanta och det som sker i områden som jag har direkt anknytning till.
Detta från att ha haft stort intresse politiskt och socialt , nationellt och globalt.
En utveckling som gått på något år.
Är det så här parallellsamhällen utvecklas?

Utlandssvensk sa...

@ Dr Mabuse,

"Jag kan knappt ta in att de jävlar jag röstat på så lättvindigt slänger skattepengarna på att försörja hela världen och för att känna sig lite duktig."

Där får du dock ta lite personligt ansvar. Dessa politiker fullkomligt vrålade från hustaken i många långa år exakt vad de ville göra. Om folk sen röstar fram dem till makten bör de inte bli förvånade eller besvikna när deras valda representanter genomför exakt vad de har proklamerat innan valen.

Sen har dessa politiker likväl ett straffrättsligt ansvar för det pågående folkmordet på svenskarna, eftersom detta ansvar är oberoende av demokratiska mandat. Men det moraliska ansvaret vilar tungt på väljarna.

Utlandssvensk sa...

@ Dr Mabuse:

Här är en sammanfattning av SDs politik inför valet 2006:

http://www.expressen.se/nyheter/sverigedemokraternas-33-punkter/

Centern gick till val samma år med en helt öppen målsättning att FÖRDUBBLA invandringen.

Folk hade ett val! De gjorde valet! Deras barn och barnbarn får betala priset!

De som valde något annat jagades som hundar.......


Anonym sa...

@ lensof

"Numera går det fort att läsa nyheterna."

Ja, jag har också reflekterat över det senaste året eller så. Den enda svenska MSM som jag fortfarande följer regelbundet är SvD, men oftast kan jag scrolla igenom hela startsidan utan att hitta något som intresserar mig eller som jag inte redan vet. Det viktigaste brukar jag redan ha fått reda på via alternativa media och bloggar, som ofta länkar till vissa utvalda artiklar i MSM.

Precis som du har jag alltid haft ett stort och seriöst samhällsintresse, men nu för tiden är det bara plågsamt att ta del av hur amatörmässiga och handlingsförlamade våra högsta beslutsfattare är och vilken banal nivå det är på samhällsdebatten. Internationella nyheter tar jag dock till mig av utländska media av högre kvalitet och objektivitet.

Jag blir allt mindre del av någon svensk gemenskap, känner jag, för den gemenskapen håller ju på att slås sönder aktivt av eliten. Jag är mentalt redan på väg – någonstans.

Mitt i denna mardröm dyker så Peter Esaiasson upp med denna artikel: http://unvis.it/www.dn.se/debatt/eliten-satte-den-demokratiska-lyhordheten-pa-undantag/ Och dessutom i DN av alla tidningar! Hoppas att många av elitens lakejer läser den artikeln och funderar. Detsamma gäller Axess nuvarande temanummer om nationalism.

Anders Eriksson

Anonym sa...

Det är många som har att ångra sitt röstande på alliansen men jag undrar om de kommer att rösta annorlunda nästa gång.

AKB producerar nu varmluft i för sex månader sedan oanad mängd och kvalitet och jag tror att många låter sig imponeras av detta.

Glöm dock aldrig att alliansen för några år sedan skulle stram åt anhöriginvandringen. Resultatet av den hårda åtstramningen blev att 99,3% undantogs från de nya reglerna av olika sociala skäl, endast 0,7% av de anhöriga uteblev.

Varför skulle det bli annorlunda nu? Lita aldrig på kappsvängande politiker.

Tvi vale.

Dr Mabuse sa...

Bäste utlandssvensk!

"Där får du dock ta lite personligt ansvar".

( Ursäkta Hans för att jag blir lite personlig )
Well, jag är en tämligen ansvarsfull person. Hade ett s k intressant och välavlönat jobb och blev headhuntad för en ännu intressantare tjänst när det mesta helt oväntat havererade i mitt privata liv. Nästan samtidigt. Dödsfall och komplicerade allvarliga akuta sjukdomar hos mina allra närmaste. Samhälls- och vardagsfrågorna blev en kuliss. Ett brus. Jag förlorade t o m en betydande, mödosamt uppbyggd förmögenhet då jag inte hann/orkade parera för kriserna 2008 och 2010. Men där är jag knappast ensam och har heller aldrig förväntat mig eller sökt medlidande i min privata sfär. Shit happpens. In the long run we are all dead.

Men jag förstår vad du menar. Jag kunde aldrig tro att svenska, pragmatiska politiker skulle drabbas av denna psykos. Vi får nog många av oss fundera kring våra olika val. Jag gnäller dock inte bara på andras bloggar. Själv har jag efter valet 2014 framgångsrikt bearbetat såväl lokala, ledande politiker som chefstjänstemän i min kommun i syfte att få dem förstå att de måste öppna ögonen. Har t o m haft en givande dialog med en reporter på ortens tidning som börjat spegla frågorna på ett sätt som jag inte trodde han/de skulle våga. Någonstans måste motståndet börja.

Vi kan hoppas att de som "vrålade från hustaken" i tidigare valrörelser torde ha annat att fundera kring i kommande valrörelser. Att C, V och Mp inte "viker ner sig" kan vi förvänta oss. Men om inte deras mandat krymper framledes förtjänar vi sannerligen att spela i B-laget.

The bleeding obvious, fritt från Basil Fawlty

Anonym sa...

"– Sen behöver vi fundera över vad det beror på att människor reagerar på detta sätt. En del tror jag beror på trångboddhet, och en annan del beror på att man inte har något vettigt att göra."

Så säger Stefan Löfven.Från Kina.Eller Indien.
Det är lätt hänt att man tar en kniv och hugger någon om man inte har något vettigt att göra.
Det tror jag,Dan och Stefan i varje fall.

Anonym sa...

Hej.

Eftersom det mesta verkar sagt vill jag göra ett inpass om varför man trots risken för aneurysm och disassociativ perceptionsstörning ändå bör läsa/ta del av både statsmedia och av staten sponsrade media, såsom DN och Aftonbladet.

Anledningen är lika simpelt enkel som ryslig: hur skall du annars veta vad du förväntas känna till? Alltså inte vilken åsikt du förväntas ha, utan vad du förväntas veta om rapporterade händelser. Detta för att inte riskera att avslöja dig som en läsare av så kallade 'hatsajter'.

När kollegor inom skolan vill föra viskande samtal i materialförråd om vad de har sett, hört och läst från bekanta inom andra verksamheter, och när andra tjänstemän i diverse myndigheter och verk gör sammalunda så vet vi vad som kan vänta: utrensningar för brott mot värdegrunden. Bli inte förvånade om det sker stora uppsägningar av mellanchefer inom myndigheter och statliga verk före 2018.

Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare

Utlandssvensk sa...

@ Dr Mabuse,

"Dödsfall och komplicerade allvarliga akuta sjukdomar hos mina allra närmaste. Samhälls- och vardagsfrågorna blev en kuliss. Ett brus."

Aj fan, där fick du mig! Efter en mycket lång vistelse i den svenska debattens absolut mest bespottade kloakrör trodde jag slutligen att ögonblicket hade kommit där jag kunde "claim the moral highground". Men det satte du effektivt stopp för! "Back to the shadow" för mig....

Skämt åsido, tråkigt att höra om det som drabbade dig. Men som du själv säger tror jag att du helt klart förstår vad jag menar och det har självklart inget att göra med att skuldbelägga folk som har råkat ut för otrevligheter som innebar att de tappade allt politiskt intresse. (Fast jag är ju en gammal rasist, så det kan väl inte uteslutas att jag är ond på något omedvetet plan!)

"Jag kunde aldrig tro att svenska, pragmatiska politiker skulle drabbas av denna psykos."

Har Bohman och Erlander drabbats av psykos? Jag trodde att de var döda!

Slutligen, väldigt kul att höra om dina aktiviteter på lokalplanet! Allt motstånd har ett värde!

Utlandssvensk sa...


Angående de 250.000 såg jag en liten bisats som möjligen får blodet att frysa i en del ådror.

Det handlade om ett asylboende i Nynäshamn som hade blivit utsatt för hot och då hade de boende följande att säga:

" Vi vet att saker kan hända, och att det har gjort det på flera håll. Men vi är inte rädda. 90 procent av oss är vuxna människor med militär utbildning."

Sug lite på den!

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.3553195--tack-nynashamn-for-allt-stod-

Fd moderat sa...

Jag har aldrig varit särskilt nationalistisk men ändå känt mig som en del av Sverige. Nu känner jag att jag inte längre hör hemma i det nya Sverige.

Nu sitter jag bara och funderar på vilka länder det finns som är vettiga. Kanada kanske? Eller Polen?

Men Sverige är en gång för alla förstört av den invandring vi har haft de senaste tio åren. Reinfeldt är den som bär huvudskulden för det.

Anonym sa...

@Utlandssvensk

Jag tackar ödmjukt för den gedigna dokumentation och bevisföring som du bjuder på i kommentarsfälten här och där och jag vänder också ryggen till för piskan.

För min egen del gjorde pressen från arbets- och familjelivet mig nästan autistiskt omedveten om vad som hände i samhället under ett par decennier. Under valåret 2014 försökte jag bidra till att dämpa hetsandet mot SD, men jag misstrodde fortfarande det partiet och förutsåg en våldsam polarisering framöver, så i min enfald röstade jag på KD i ett sista hopp om tillnyktring. När jag efter DÖ till sist gav mig tid att dyka in i alternativmedia visste mitt förakt och min vrede mot de sju inga gränser. Sedan har jag gjort det lilla jag kunnat för att sprida upplysning.

Du har rätt om skulden och om att vi väljare får vad vi förtjänar. Men ändå vill jag påstå att en vanlig normalbegåvad person, som inte före valet 2014 råkade ha fått avvikande erfarenheter eller alarmerande information, helt enkelt inte kunde föreställa sig vansinnet. Det samlade politiska och mediala beteendet strider mot allt sunt förnuft. Det är så sjukt att när de sjukas masspsykotiska och genomfalska beteende så massivt kunde maskeras och mörkläggas, så måste man helt enkelt utgå ifrån att de var hjälpligt normala, hjälpligt insatta, hjälpligt vuxna, hjälpligt mogna sitt ledarskap. Den helt osannolika infantiliseringsgraden lät sig aldrig anas, ifall inte verkligheten hade råkat knacka väljaren på axeln.
//Sixten Johansson

Ådärkomdenja sa...

Värre kommer det att bli. Den demografiska snedfördelningen, andelen "unga män" nu 15% överskott (jfr Kina 12%), kommer att öka tafs- och våldtäktseländet ("ja moste knolla, vet tu", Abdullah och Ali öppnar sina etniska klan-hjärtan).

Medan en grupp polska män, förbereder sig att puckla på ett invällar-tafs-gäng, som gett sig på en polsk tjej på ett tåg i Nynäshamnstrakten. Oförlåtligt enligt polsk folkuppfattning, polacker försvarar sig, inte minst då svensk polis ser mellan fingrarna med invällarbrottsligheten. Då minsann reagerar det svenska (o)rättvisesystemet kraftfullt.
ref: http://www.exponerat.net/aftonbladet-ringer-till-kamil-ryba/

Utlandssvensk sa...

@ Sixten Johansson,

Det var mycket vänligt sagt angående mina kommentarer! Tack!

Sen begriper jag också att de flesta som röstade på sjuklövern aldrig var insatta i vad detta innebar. Någonstans bottnade det väl även i en i grunden ganska trevlig typisk svensk egenskap, nämligen att man inte riktigt kan tro att någon vill något ont. Men priset blev högt.....




Fd moderat sa...

@utlandssvensk,

jag röstade på de borgerliga 2006 och inte alls 2010. Sedan fick
Men 2006 var inte frågan så högt upp på agendan, åtminstone inte för min del. Jag tyckte att Sverige behövde något nytt och att Persson var trött.

Sedan har jag bedragit mig själv tidigare och har trott på rapporter om att invandringen är lönsam. När man tror på en sak läser man sådant som stödjer ens ståndpunkter. Till slut insåg jag dock att det hela byggde på lögner och att media inte rapporterade sanningen. det bli SD senast.

Jag har varit samhällsintresserad och följt politik sedan tidigt 80-tal så jag är inte oinformerad. Likväl gick detta förbi mig. Jag var precis som många andra motståndare till SD pga deras historia och att de har rätt många suspekta företrädare. De har dock alltid haft rätt om invandringspolitiken.