måndag 14 juli 2014

Weltmeister!


Ibland slutar det rättvist. VM:s bästa lag, Tyskland, fick till slut höja pokalen i skyn till ljudet av jubel och fyrverkerier.

Men det satt långt inne i finalen. Först i den 113:e minuten avgjorde Mario Götze mot ett defensivt spelande Argentina. Detta efter en stolpträff, flera tveksamma domslut och ett kompakt spelövertag från avspark.

Efter att Brasilien åkt på storpisk i både semifinal och bronsmatch suckades det högt i svenska medier. Favoriten slutade fyra. Det var därför extra skönt att se det spelande tyska laget slå mediefavoriten nr 2, Messis Argentina.

Deutschland ist Weltmeister!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Favoriten slutade fyra? I vilken värld då? I mediernas ögon? För mig är Brasilien ett överskattat lag som dess befolkning dyrkar. De förtjänade inget annat än att Tyskarna spöade dem. Brasiliens befolkning klagar på att sophämtning inte fungerar, sjukhusvården är dålig, men ändå vill de ha sitt Världsmästerskap och se sitt lag vinna. Vinner de inte så urartar situationen och de kräver ändå mer av staten.

Synd att inte Argentina orkade hela matchen. De tycks ha tröttnat efter 90 minuter, trots allt spelade de 90+30 mot Holland för några dagar sedan. De är heller inte lika fanatiska och stupida som brasilianarna. Jag är mäkta irriterad på den befolkningen, de tycks sakna allt mellan pannbenen där borta (såklart det finns undantag).

/ Magne

Hans Li Engnell sa...

Favorit i betydelsen "gullegris". Men visst var det många som också tippade Brasilien som vinnare innan VM drog i gång. Kolla tillbaka. Värdnationer brukar dessutom gå långt. Det känns som att rätt final hade varit Tyskland-Nederländerna. De var de två bästa lagen.

Anonym sa...

Visst kan brassarna platsa i en VM-final, fast de är något överskattade (min personliga åsikt). Det jag däremot reagerar mot är att fotboll är verkligen allt i Brasilien. Under VM var det tal om att Brasilien måste vinna för att investeringarna ska vara acceptabla. Dessutom beskyller de Fred för att han är usel, men vad hade han egentligen för inflytande över sju insläppta mål mot tyskarna?

Tyskland-Argentina tycker jag var en bra matchning. Trots allt väger Leonel Messi väldigt tungt och mittfältet med Macherano är inte dumt det heller. Personligen hade jag velat se Holland i finalen för de lirar riktigt fin fotboll, därtill har en liberal livsåskådning.

/ Magne

Hans Li Engnell sa...

Tyskland-Nederländerna hade varit den ultimata finalen mellan två spelande lag. Men jag är glad att båda vann sina avslutande matcher. Rättvist i bägge fallen.

Anonym sa...

Positivt att se Magne kunna bidra med något i kommentarfälten som inte innehåller "massinvandring", "islamister" eller SD.

Man önskar Amnexis kunde göra detsamma.

Anonym sa...

@ 14 juli 2014 10:56

Ja, man är inte alltid fullt fokuserad på de viktigaste samhällsdebatterna. Emellanåt behöver man se på sport, film och läsa skönlitteratur. Därutöver har jag faktiskt varit aktiv i debatterna om droger, prostitution, massövervakning. Kanske inte du lägger på minnet?

PS

Jag hinner faktiskt också träna ett par gånger i veckan.

/ Magne

Amnexis sa...

Anonym 10:56:

Jag får påminna om mina kommentarer rörande feminism, övervakning och en del andra inlägg som inte innehåller det som du räknar upp. Man ser det man vill se.

I övrigt är jag inte särskilt intresserad av fotboll, jag är mer av en motorsport-kille.

Men visst jag har mina favorit-topics, precis som vissa andra här inte kan sluta prat om secession och storsvenska chauvinister..

Anonym sa...

Tyskland var ett LAG. Fotboll är LAGSPEL.
Media pratade om NEYMAR och MESSI - det är bara individer precis som ZLATAN.

När ska media lära sig vad Fotboll ÄR?

Anonym sa...

Självklart ska de bästa vinna och tyskarna var bäst. Men jag hoppdes faktiskt på Ghana. Det hade varit stor vinst för hela Afrika. Det är fortfande den "sämst utvecklade" delen av världen. En en seger i världens största idrott hade kunnat ge ett bättre sökarljus på kontinenten. Men bara att SA fixade VM förra gången är stort och minnesvärt.

Allt gott till er alla!

Mvh Janne Saxman

Hans Li Engnell sa...

Jag höll också en tumme för Ghana inledningsvis. Tyckte att de spelade rolig fotboll.