torsdag 20 februari 2014

Och hela rasket revs


I mina gamla kvarter runt Norra station stod vackra röda tegelbyggnader, däribland Klockhuset. Byggnaderna revs bit för bit för att möjliggöra byggplanerna för nya Hagastaden. Nu är allting borta.

Jag såg det vackra klocktornet varje gång jag handlade på PrisXtra ett stenkast därifrån. Det var en ståtlig byggnad som säkert hade kunnat bevaras - vilket länge var budskapet - och ge liv åt den nya stadsdelen.

Nu beslöts i stället att hela rasket skulle rivas. Vilket är tråkigt. Jag brukar alltid vara för att det byggs nytt i Stockholm, men det ska göras med lite stil. Gamla vackra byggnader kan bevaras och vara en tillgång även när det byggs nytt.

Förmodligen kommer fler i framtiden komma till slutsatsen att åtminstone Klockhuset borde ha bevarats. Men det är så dags då.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hans: När jag läser det här så kommer denna klassiker upp i skallen:

http://www.youtube.com/watch?v=0i_5yY_yNFI

Mvh Janne Saxman