onsdag 21 mars 2012

Tack till tre starka ledamöter!

Som väntat röstade riksdagen i dag, med bred majoritet, ja till EU:s datalagringsdirektiv. Den 1 maj kommer direktivet att gälla som svensk lag och all vår elektroniska kommunikation att lagras.

Tre centerpartister hade mod att rösta nej: Fredrick Federley, Abir Al-Sahlani och Rickard Nordin. Detta ger integritetskämparna i partiet lite självförtroende. Men faktum kvarstår: Centerpartiet gick överlag emot sitt eget stämmobeslut.

Svekdebatten kommer att fortsätta i flera av de borgerliga partierna. I det parti som kallar sig "liberalerna", Folkpartiet, röstade inte en enda ledamot nej. Jag förstår om ungdomsförbundet är frustrerat. Och inte kan det vara roligare att vara MUF:are. När jag var aktiv i Moderaternas ungdomsförbund slogs vi i liberala principfrågor och betraktade oss själva som frihetskämpar. Jag kan bara spekulera i hur självbilden hos dagens MUF:are påverkas av att moderpartiet gång på gång trampar snett. Utan att skämmas, ska tilläggas.

Ledamöter på den borgerliga kanten som röstade ja i dag ha alla möjliga ursäkter för detta. Dels att datalagringen behövs för att ge polisen verktyg att lösa brott, men också att frågan egentligen avgjordes för länge sedan och att vi nu bara kan följa EU:s vilja. Den linjen framförde bland andra Annie Lööf. Detta är att underkänna den svenska riksdagen och den makt som faktiskt vilar där.

Ty svenska riksdagsledamöter kan påverka. Om de bestämt sig för att rösta nej i dag hade vi inte fått någon datalagring i Sverige. Att känna sig nödd och tvungen är inte skäl nog för att rösta ja till något så dåligt som lagring av all vår elektroniska kommunikation. Och vem tusan bryr sig om att vi får EU-böter?

Även Vänsterpartiets och Miljöpartiets ledamöter röstade nej. Jens Holm förde vänsterns talan i debatten. Men det krävs något mer att som borgerlig riksdagsledamot gå emot en linje som blivit regeringens. Därför ska Rickard, Fredrick och Abir ha ett stort tack för att de visade mod och kurage i dag! Det är synd att ert

Läs även: HAX, Hanna Wagenius

9 kommentarer:

Gryningsräd sa...

Röstade på (C) och bor i Göteborg vilket gör att Richard Nordin (som sitter på Göteborgsbänken) är "min" kandidat. Stolt kände man sig...

...tills misstanken dyker upp: Tänk om de tre centerpartister har "fått lov" att rösta nej för att helt enkelt för att 1) bidka kritiken i de egna leden samt 2) bidka den yngre generationens väljare (som mig själv). Tyvärr får jag bara en känsla i maggropen som jag inte kan släppa.

Vad fan skall man rösta på nästa val alltså...

Anonym sa...

Jag röstade som jag gjorde av helt egen vilja. Inte för att jag fått lov eller av taktiska orsaker.

Jag kan inte bevisa att någon av de teserna du framlägger inte är sann. Jag kan bara ge dig mitt ord.

ANNM sa...

Om det är svårare för en borgerlig ledamot att rösta mot massövervakning än det är för en vänsterpartist eller miljöpartist så är ju valet vem man ska rösta på om man inte vill ha massövervakning rätt självklart.

Micke sa...

.tills misstanken dyker upp: Tänk om de tre centerpartister har "fått lov" att rösta nej för att helt enkelt för att 1) bidka kritiken i de egna leden samt 2) bidka den yngre generationens väljare (som mig själv)
--------------------------------

Ja naturligtvis är det exakt vad som skett.

apa tycka, apa skriva sa...

Jag röstade som jag gjorde av helt egen vilja. Inte för att jag fått lov eller av taktiska orsaker.

Det här är säkert sant. Men om det hade funnits någon möjlighet att röstningsresultatet hade kunnat bli något annat än vad husse ville så hade väl din egna vilja varit att stödja regeringen?

Micke sa...

Med en partiledare som gjorde tvärtemot vad hon sagt att hon skulle göra i FRA omröstningen så var det naturligtvis en omöjlighet att inte låta Federley rösta "rätt" när det inte spelar någon roll på annat sätt än att det lurar dom blinda.

Jag hatar politik.

Anonym sa...

För en gångs skulle tycker jag om det du skriver Micke......

Vilken fars, Fegerley röstade ja för FRA då han hade kunnat vara med och fälla. Nu när detta problem inte förekommer kan han rösta nej.
Än värre är fan resten av politikerpacket som röstar för dessa integritetskränkande lagar.

Alla partier sviker, då kan lika gärna SD få min röst så kan man "hoppas" på dessa politiker, inte ljuger lika mycket som gammalpartierna. Som vanligt med politiker så blir man väl lurad.

Halsingen sa...

Problemet är att den moderna svenska demokratin per definition är ett partivälde, i motsättning till exempelvis Schweiz som är ett folkvälde. Svenska liberaler dessvärre försummat demokratidebatten. Härommånaden hade Mises Institute en intressant föreläsningsserie om den liberala traditionen kring federalism och subsidiaritet: http://mises.org/daily/5883

Micke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.