måndag 7 november 2011

Spiken i kistan

Det svåraste hindret för ett kinesiskt övertagande av Saab visade sig som väntat vara GM. Den amerikanska biljätten säger nej till att låta Youngman och Páng Dà köpa Saab. GM vill inte att kinesiska bilföretag får tillgång till deras tekniklicenser. I stället för att tjäna lite pengar på att Saab rullar vidare väljer GM att skydda sin teknik.

Den bästa tänkbara lösningen, ett Saab helägt av kinesiska företag varav ett är landets största bilåterförsäljare, är nu alltså borta. Frågan är vad som återstår. Är beslutet slutgiltigt, vill inte GM att kinesiska företag ska komma över deras teknik, ja , då betyder det rimligen att alla Kinaspår är stängda. Och då är Saab förlorat.

Möjligen skulle detta besked kunna öppna dörren för Victor Muller igen. Det är trots allt Swedish Automobile som sitter på tekniklicenserna. Men Youngman och Páng Dà har redan avvisat det tidigare avtalet om att gå in som 53-procentig delägare i Mullers företag. De ville få full kontroll över Saab eftersom det samtidigt gav dem tillgång till tekniken i dagens Saabmodeller. På detta sätt hade Saab kunnat överleva.

Det är förstås en aning ironiskt att det är just GM som stjälper hela affären som skulle rädda Saab. GM har beskyllts för att ha hindrat Saabs utveckling under sin tid som ägare, exempelvis genom att tvinga på Saab gammal Opelteknik vilket i praktiken gjorde nya Saabmodeller gamla redan vid lansering. Nu försöker det amerikanska bilföretaget skydda sin teknik från att överföras till framtidens stormakt Kina - ett futilt försök att hindra kinesiska bilföretag från att på allvar ta upp kampen med västvärldens biljättar (amerikanska bilmärken är för övrigt långt ifrån världsledande, men det är en annan diskussion).

Det är svårt att se vad Youngman och Páng Dà plötsligt skulle ha för intresse i Saab när GM nu har satt stopp för planen att ta full kontroll över den svenska biltillverkaren. Saab lär inte överleva detta.
Inte så poppis i Trollhättan just nu.

Inga kommentarer: