tisdag 17 februari 2009

Välförtjänt ointresse

Enligt en undersökning gjord av SCB tänker knappt hälften av de tillfrågade väljarna rösta i EU-valet den 7 juni. Det lär sannolikt inte bli så många som röstar när det väl blir dags.

Nästan fyra av tio, 38 procent, vet inte på vilket parti de tänker rösta. Junilistan, som kammade hem över 15 procent i förra valet, ser ut att vara chanslöst denna gång. Bara en procent av de tillfrågade säger att de tänker rösta på junilistan. Frågan är var alla EU-skeptiker som röstade orange förra gången tänker lägga sina röster denna gång. Kanske stannar de hemma i protest. Att socialdemokraterna toppar sin lista med en EU-skeptiker kan dock locka en och annan EU-skeptisk sosse att rösta rött.

Ointresset för EU-valet är talande och välförtjänt för ett alltmer verklighetsfrämmande politikerfrälse där såväl höger- som vänsterpolitiker skrubbar varandras ryggar.

Välj det enda rimliga alternativet den 7 juni: soffan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

För mig finns bara ett alternativ. De må vara ett fåfrågeparti men det är viktiga aktuella frågor. Piratpartiet alltså.

Kent Filppu sa...

Piratpartiet är ett bättre alternativ än soffan. Även om jag önskat att de tog ställning för att beslut ska fattas så nära berörda som möjligt. Bara sånt som nationalstaten är för liten för ska skötas av EU.

Johan L sa...

Piratpartiet väljer jag.

Hans Li Engnell sa...

Problemet är att vi vet så lite om hur piratpartiet skulle rösta i många andra frågor. Vad tycker de om jordbrukspolitiken? Lissabonfördraget? EU:s fortsatta utvidgning? Ett gemensamt EU-försvar? Svenska militära insatser utomlands? Migrationspolitiken?

Det är så många andra frågor som ledamöterna också kommer att behöva ta ställning till. Allt står inte och faller med Ipred1 eller FRA-lagen.

Kent Filppu sa...

Piratpartiets linje är att de prostituerar sig i de frågorna och säljer sig till högstbjudande. Jag kan tycka att inställningen borde vara att mycket ska skötas av varje medlem för sig, utvidgning är självklart för de stater som vill gå med, migrationen bör också vara upp till varje stat. Detta då dessa svar rimmar bra med minskad kontroll istället för ökad, men jag är också medveten om komplexiteten i frågeställningarna. Dock är PP som sagt var som ett barn, inte färdigutvecklat än och jag är säker på att kommande kongresser kommer att utveckla dessa frågor mycket.

Anonym sa...

Å andra sidan har ju inte precis de andra partierna levt upp till sitt ideal, se bara på nya moderaterna, eller sossarna som jag kallar dem.

Piratpartiet är en protest mot de resterande partierna som svikit sina väljare. Därför får de min röst. Integritet är viktigare än nästan allt annat för mig.

mvh